Melangkah ke Kota Istanbul

10 March hingga 13 March, saye dan empat orang rakan2 pergi bercuti ke Kota Istanbul (Dahulunya dikenali sbg Constantinopole). Actually, perasaan nak pergi tu agak excited lah. Sebab utamanye, nak tngok bukti2 kemegahan Kerajaan Islam satu ketika dulu; ketika Sultan Muhammad Fatih menawan Kota Istanbul dari Byzantine. Kalo bace sejarahnye, sgt2 menarik. Dan kehebatan Sultan Muhammad Fatih ni dah diisyaratkan pada zaman Rasulullah lagi bilamana Rasulullah menyebut

"Constantinople akan ditakluki oleh tentera Islam. Rajanya (yang menakluk) adalah sebaik-baik raja dan tenteranya (yang menakluk) adalah sebaik-baik tentera."
Nak tahu lebih lanjut tentang Sultan Mehmed the Conqueror?  <-- click="">

10 March 2013:
-Flight menaiki Turkish Airline jam 3 petang. tapi bila kami dah masuk dlm kapal terbang, dengar announcement yg mengatakan flight ditunda sejam kemudian. tak sure problem ape...
-Then beberapa minit lepas penerbangan, kami diberi lunch. After lunch tu, ade gegaran dalm kapal terbg. smpai habis air kopi tumpah atas baju. ramai penumpang lain pon macam tu. tu adalah gegaran yg paling kuat pernah sy rase spjg menaiki mane2 kapal terbg. saat tu, kami hanye berdoa pada Allah supaya keadaan makin okay
-Jam 10 Malam, kami berjaya smpai di Hostel. penat sgt cari hostel x jumpe2 sbb tersorok di celah2 kedai. lepas check in and letak beg2, kami keluar untuk cari mknn dinner. disebabkan sudah malam dan kami pon dah terlalu penat, kami makn jek la di kedai2 tepi sungai even mmg ramai kawn2 yg dah pernh pergi cakap kedai2 macam ni mahal.
-Kitorg mkn ikn yg dimasak bersama cheese. Sedap. tapi.. bile time baya nye, 44 Lira seorg! Wow. tapi dapat kenyg pon Alhamdulillah.

11 March 2013:
-Hari ni, awl2 pagi lagi kami bergerak ke Topkapi Palace Museum. Palace ni adalah Primary Residence untuk sultan2 smase pemerinthn kerajaan Turki Uthamaniyah. Sultan Muhammad Fatih yg mule2 mengarahkan pembinaan istana ni.
-kat sini terlalu ramai org. smpai kami kene beratur like 1 hour ntk masok ke satu2 tempat tu. tapi sy rasa amat berbaloi. kat satu bahagian, kami dapat lihat bukti kekayaan kerajaan Islam dlu. Semua peralatan dibuat daripada emas permata. Wah, sbg perempuan (cehhh), rase tergugat jugak lah tengok emas2 tu. hihi.
-then kami masok ke bahagian kedua. Bila masok dalam bangunan ni, dpt kami dengar alunan bacaan Al-Quran. tibe2 hati rasa sebak sgt. tak tahu kenape. dlm ni, kami dpt lihat pedang2 Rasulullah s.a.w dan khalifah ar-rasyidin. Rasa sgt kagum...
-Ptg pulak, kami ke Grand bazar lagi. jalan2 dan shopping barang2 yg tertinggal. Kat Grand Bazar ni bahaye kalo nak beli barang. Sejadah yng kat kedai luar dalam 20 Lira tapi sy kene kelentong oleh sorang pakcik kat Grand Bazar ni. Die jual sejadah 85 Lira!!! Memang cekik darah lah. Bila sorang kawan saya ni taw, habis die pergi serang pakcik tadi. Haha. Waktu ni sangat klakar. Last2 pakcik tu bagi kitorg balik 20 Lira. So dpt lah sejadah 65 Lira. Die explain sbb sewa kat grandbazar mahal. Haha. nk kelentong pon, agak2 la pakcik. huuu

12 March 2013
-Hari ni pulak, kami ke Spice Bazaar. Kitrg spend few hours kat sini ntk shopping. Bnyk sgt mende cantik2! saya belikan mak set cawan teh :) cantik sngt.
-Kemudian kami pergi ke Hagya Sofia. Hagya Sofya ni adalah asalnya gereja yg kemudiannya dgunakan sebg masjid bile Islam dpat tawan Istanbul dulu.
-Sgt2 cantik tapi masa kami datng dlu, ade construction. so agak terganggu lah.
-Then petang, ape lagi. mase untuk shopping. time ni jalan agak jauh la semate-mate nak cari kedai yang boleh buat tulisan ala2 tulisan khat. tapi berbaloi. sebab hasilnya memang memuaskan hati :) kan2?

13 March 2013
-Pulang ke Tanah Germany
*Sygnye tak dibenarkan ambil gambar di Topkapi Palace Museum..  tapi semua yg kami tengok tu, akn kekal dlm ingtan selamanya. InsyaAllah.
In front of Blue Mosque

And sye compile kan few more pictures in a video ^_^