Apa ertinya Usrah dalam hidup Syaidatul Amira?


Before tu, let me rephrase what is the meaning of usrah. Usrah ni dalam konteks bahasanya dipanggil bulatan gembira. haaa macam dalam gambar kat bawah ni

Bulatan Gembira
Cuba bayangkan if kita jadi salah seorang dalam bulatan tu? happy bukan ^_^

Sebenarnya niat nak join usrah ni tak pernah ada before datang ke Germany. Iyelah, rasenya sume tahu ape konsep usrah yang diperkenalkan kat sekolah dulu kan? sorg kakak naqibah handle beberapa orang adik. tak ada sebarang plan pun. dan hubungan sesama ahli usrah terputus bila masa berusrah habis. lagi teruk, bila ada kalangan kakak2 naqibah yang suka condem adik2; macam tunjuk bagus.

Tapi definisi usrah ini berubah pada pandanganku sejak datang ke Germany. siapa sangka, di negara yang majoriti penduduknya bukan beragama Islam, tapi aku dapat belajar banyak perkara melalui bulatan ini.

Alhamdulillah, kakak2 naqibah semua baik2. bukan saje time usrah tu, tapi apa2 perkara akan selalu diupdate dan dibincang sesama kami. Sekali-sekali, ada juga kami berkumpul sesama ahli Qatibah (iaitu gabungan beberapa usrah) dan buat aktiviti bersama. Cthnya aktiviti hujung minggu untuk program daurah di masjid, program riadah dan sebagainya.

Memang usrah ni bukan lah segala-galanya, tetapi melalui usrah, aku dapat mengubah diri dan sentiasa berusaha memperbaikinya. Kalau dulu, berita-berita di Malaysia, tak pernah aku baca melainkan berita2 hiburan (oh, apa gosip terbaru, siapa pulak bercerai ni. haha). tapi sejak join usrah, aku selalu dapat updatekan diri dengan berita2 yg berlaku di negara-negara Islam, yg mana beritanya jauh lebih2 penting. Ceteknya aku dalam Ilmu ini sehingga aku harus buka balik sejarah2 lama untuk mengetahui apa sebenarnya yang berlaku di Mesir, Syria dan neg2 lain pada berpuluh tahun dahulu sehingga terjadinya musibah2 seperti sekarang.

Kalau dulu, aku just tulis perkara2 yang nonsense di twitter, tapi sekarang, aku cuba berkongsi berita-berita agar kawn2 yang bace akan ter update dengan berita terkini. 

Nah, ini baru sikit. Actually banyak lagi yang berubah; percakapan, pakaian, pemikiran eg...

Kesimpulannya, aku bersyukur kerana ditempatkan di Germany, yg memberi aku peluang untuk turut bersama-sama join bulatan gembira dan sedikit2 mempersiapkan diri dan mengenali konsep tarbiyah. :)

Anda bila lagi? 

1 comment:

Ja'a Nasrullah said...

salam Mira. alamdulillah gembira dengan khabar ini. Insya Allah tarbiyyah akan hadir kepada hambaNya yang ingin belajar mengenal diri.-K.jaa